JAK ZAŘÍDIT NAHRÁVACÍ STUDIO - 1. ČÁST: ÚVOD

ZŘIZUJEME NAHRÁVACÍ STUDIO

Máte s kapelou nacvičeno a shodli jste se na tom, že nastal ten správný čas zvěčnit své hudební nápady v podobě studiové nahrávky? S chutí do toho! Pryč je totiž doba, kdy pořízení kvalitního audio záznamu bylo možné jen v několika málo studiích, která na tuto činnost držela téměř monopol. Cesta k vytouženému cíli zde stála nemalé peníze a na volné termíny se musela stát fronta. V průběhu nedávné doby ale začala nahrávací studia růst jako houby po dešti. Na demo či album už se nemusí čekat dlouhé týdny, a když neplánujete točit zrovna v Abbey Road, dá se solidní nahrávka pořídit za pár tisíc. Pokud rádi přijímáte výzvy, můžete se do nahrávání pustit i sami a zřídit si studio vlastní, v klidu a bez stresu v něm nahrávat své hudební počiny a časem třeba i počiny dalších zájemců. Vybudování takového studia může být pro někoho cesta neprobádaným územím a my se vám na ni pokusíme vytvořit mapu, která vás dovede zdárně do cíle.

 

AKUSTIKA (NE) V KOSTCE

Vaším prvním krokem v budování studia by měl být výběr ideálního místa a prostoru, kde budete chtít svůj projekt uskutečnit. Počítejte s tím, že i přes veškerou snahu odtud bude pronikat zvuk hudebních nástrojů, který nemusí být nutně po chuti sousedům. Proto hledejte útočiště dál od lidských obydlí, případně nějaký sklepní prostor. Pokud jste takový našli, věnujte pozornost jeho tvaru. Akustika hraje v nahrávacím studiu zásadní roli a nejlepší akustické podmínky vám poskytne místnost s obdélníkovým půdorysem. Nevhodný je příliš protáhlý prostor, místnosti s čtvercovým půdorysem a úplně vyvarovat byste se měli místnostem ve tvaru krychle. Následným a klíčovým bodem pak bude výběr poslechového místa, kam umístíte zvukovou režii a kde by akustika měla být nejlepší. V ideálním případě oddělte režii od nahrávací místnosti příčkou. Vyhnete se nežádoucím zvukům ventilátoru počítače či úhozů do klávesnice v nahrávkách. Akustiku v režii i v nahrávací místnosti pak dotvoříte použitím nejrůznějších akustických panelů, basových pastí, paravánů či závěsů a zástěn.

POŘÁDNĚ SI NABRAT

Samotný proces nahrávání a jeho výsledky se dají přirovnat k pomyslnému ledovci, na jehož vrcholu je mikrofon. Alespoň ve většině případů. Mikrofony mohou mít celou řadu podob a podle své konstrukce nacházejí různá uplatnění. Zatímco mikrofony dynamické budou platné při snímání silnějšího zdroje signálu, kondenzátorové nechají vyniknout i drobným detailům komorního zpěvu nebo akustických nástrojů. Obě tyto skupiny dále zahrnují zařízení s různými směrovými charakteristikami. Pro začátek ale není nutné zatěžovat se složitým a finančně náročným výběrem několika mikrofonů, vystačíte si s jedním univerzálním, velkomembránovým kondenzátorovým mikrofonem. Takový můžete koupit samostatně nebo v některé z praktických sad se zvukovým rozhraním (kartou). Pokud chcete k nahrávání využívat počítač, bez zvukového rozhraní se ve studiu neobejdete. Toto zařízení má v závislosti na modelu různý počet vstupů a výstupů a pomocí převodníků dokáže průchozí signál upravit do takové podoby, aby s ním dál bylo možné pracovat v DAW softwaru v počítači.

 

ODKUD TO HRAJE?

Náběry jsou v procesu nahrávání nejdůležitějším bodem a stojí za to věnovat jim náležitou pozornost. Abyste ale měli kontrolu nad kvalitou snímaného signálu, a koneckonců nad vším, co nahráváte, potřebujete studiové monitory a kvalitní sluchátka. Ty se v režii uplatní nejen při průběžném monitoringu, ale i během následného mixu či masteringu. Pro tyto účely je dobré mít k dispozici pár menších monitorů pro blízký poslech a druhý pár větších pro hlasitější poslech finálního mixu nebo masteru. Studiová sluchátka využijete v režii pro odhalení drobných zvukových nedostatků, zatímco v nahrávací místnosti budou sloužit muzikantům jako odposlech. Kvalitní studiová sluchátka mívají obvykle vyšší impedanci a pro taková budete potřebovat sluchátkový předzesilovač. K tomu, abyste mohli posílat libovolný signál k patřičným monitorům nebo sluchátkům, pak poslouží distributor signálu.

FINÁLNÍ KONTROLOŘI

Kvalitní studiové monitory by měly být schopné přednesu bez jakýchkoliv příkras, abyste s jejich pomocí dokázali odhalit zvukové či muzikantské nedostatky a následně je mohli odstranit. S výsledným zvukem byste měli být spokojení při poslechu z různých reproduktorů a přehrávačů. Ať už doma v obýváku, v autě, nebo na cestách z bezdrátových bluetooth speakerů či sluchátek. Není proto úplně od věci doplnit své studio o poslechový koutek s audiosystémem, na kterém si výsledky své práce budete moci zkontrolovat. My se vám pokusíme nabídnout stručný návod k tomu, jak si v takovém koutku posedět při poslechu svého studiového snažení pokud možno spokojen.